Bekijk onze LinkedIN account

Topstudenten als Mystery Medewerkers

Wanneer je rondloopt op een beurs zie je soms standhouders die druk zijn met allerlei dingen, behalve aandacht geven aan de bezoekers die langs komen. Of je krijgt snel even een folder in de hand gedrukt. Hoe komt dat op jou als bezoeker over? Een beurs is het voorbeeld van een plek waar commerciële dienstverlening centraal staat. Een prima plek dus om topstudenten van MBO scholen te laten onderzoeken welk effect het gedrag van exposanten heeft op een bezoeker.

16 topstudenten uit de reisbranche deden onlangs mee aan de Masterclass ‘Excellente Commerciële Dienstverlening’, georganiseerd door Cenergy in samenwerking met Reiswerk / ANVR. Aan de orde kwamen vragen als: ‘wat verstaan we onder excellente commerciële dienstverlening?’ en ‘welke rol speelt ons gedrag hier in?’.

Als onderdeel van deze masterclass gingen de 16 studenten zelf de beurs op om de dienstverlening van de exposanten te onderzoeken. Hiervoor gebruikten zij een Mystery Onderzoek checklist van Cenergy. Gewapend met de checklist gingen ze als Mystery Medewerker bij diverse stands langs. Naderhand bespraken de studenten hun ervaringen met elkaar. “Hoe komt dit nu op je over?” en “omdat je dit nu zelf mee hebt gemaakt, let je dan de volgende keer met je eigen gedrag extra op wanneer je op een beurs staat of wanneer je aan het werk bent?”
Vragen stellen, aandacht geven, op de behoeften inspelen, enthousiast en oprecht overkomen. Dat zijn de juiste elementen van excellente commerciële dienstverlening. En die bewustwording begint bij jezelf!

Het was een succesvolle en vooral leerzame dag. De reacties van de studenten waren onverdeeld enthousiast!



Geef een reactie