Bekijk onze LinkedIN account
Het verbeteren van klanttevredenheid
begint met goed organisatieadvies.

Organisatieadvies

Hospitality draagt meer dan ooit bij aan het succes van een onderneming. Immers: de klant beslist en deelt bovendien zijn ervaring met de rest van de wereld via social media. Aan ons wordt vaak gevraagd: wij willen van een 7 naar een 9, hoe moeten we dat aanpakken?

In onze samenwerking geven wij ook organisatieadvies. Waarom? Omdat we ‘van denken naar doen’ willen. Door goed te luisteren en de juiste vragen te stellen komen we tot de essentie van jullie vraag. Vervolgens gaan we aan de slag. Wij helpen jullie met praktische handvatten en methodes die blijvend resultaat opleveren. Dat doen wij door bijvoorbeeld deel te nemen aan (MT) vergaderingen, waar wij ter plekke tips geven. Of door vele plannen te verbinden én alles behapbaar te maken, zodat ieder persoon in elke laag van de organisatie er mee aan de slag gaat. Het extra voordeel van Cenergy daarbij: wij denken en doen mee vanuit een onafhankelijke en neutrale expertise.

Neem contact op






Trainingen

Opleidingsplan

Hoe bouw je constructief aan de ontwikkeling van je personeel? Een gedegen opleidingshuis of ‘academy’ is daarop een antwoord. Onze aanpak hiervoor is: maak het behapbaar, geef aandacht aan een goede interne profilering én laat zien dat gestructureerd opleiden wat oplevert!

Cenergy heeft veel organisaties geholpen succesvol te worden en te blijven door het opleiden van medewerkers. Met onze expertise helpen wij ook jouw organisatie bij het ontwikkelen en uitvoeren van interne en externe opleidingen. Een strategisch opleidingsplan ziet er als volgt uit:

  • Opleidingsbehoefte in kaart brengen: wat is de propositie?
  • Opleidingsbeleid formuleren: een strategisch plan, opleidingshuis, academy
  • Opleidingsinkoop: zelf doen of uitbesteden?
  • Opleidingsbeleid uitvoeren: coördineren en doen!
  • Opleidingscertificering: ontwikkelwegen van medewerkers zo veel mogelijk registeren
  • Opleidingsevaluatie: het meten van transfer en impact, wat levert het de organisatie op?

Competentie- en gedragsanalyse

Meten is weten. Voordat wij aan de gang gaan in een training / coaching willen we eerste het beginniveau van de deelnemer(s) weten, zodat wij aansluiten bij de praktijk van die persoon en team. Hiervoor gebruiken we afhankelijk van de vraag, diverse metingen:

DAS-test
Gedrag bestaat uit drie elementen: dominant, sociaal en afstandelijk. Hoe is die verhouding bij jou? En wat is het effect daarvan op collega’s en op gasten / klanten? Met deze test krijg je inzicht en handvatten om gesprekken nog beter te voeren.

‘360 graden feedback test’ op leidinggeven
Met deze test verkrijg je meer inzicht in jouw voorkeursstijlen als leidinggevende. Is dat wel altijd effectief? We vragen jou, twee medewerkers / collega’s en jouw leidinggevende om de test in te vullen. Zo krijg jij vanuit alle kanten feedback op jouw manier van leidinggeven. Dat brengt vaak verrassende uitkomsten met zich mee! Je bent je na deze test nog bewuster van de leiderschapsstijlen en welke stijl je wanneer het meest effectief kan inzetten. Deze test wordt altijd ingezet in combinatie met training of coaching.

ACT – competentie analyse
ACT staat voor Analytical Competence Tool. De ACT®-meting is uniek en combineert tekst met beeld. Zo maakt de meting een onderscheid tussen natuurlijke en aangeleerde competenties: wat is bij jou bewust en onbewust gedrag en welke drijfveren liggen achter dit gedrag verborgen? ACT® geeft zo inzicht in competenties: datgene waar je van nature goed of minder goed in bent. Ook zie je onderscheid tussen motivatie die uit jezelf komt en motivatie die anderen je opleggen.

DISC – gedragsstijlen analyse
DISC staat voor de vier gedragsdimensies Dominantie, Invloed, Stabiliteit en Conformiteit. Met de DISC analyse krijg je inzicht in jouw eigen gedragsstijlen, weet je waarom jouw houding richting anderen is zoals die is én kun je dagelijkse gedrag voorspellen. Op basis van de vier dimensies zijn gedragingen te herkennen (de vier kleuren): Direct en dynamisch, Inspirerend en interactief, Sociaal en stabiel, Correct en consciëntieus.

Plezier in je werk

Iedereen wil met plezier werken, toch? Dat lijkt logisch, maar is zeker geen vanzelfsprekendheid. Ik ken mensen die elke dag fluitend naar hun werk gaan. Ook ben ik me bewust van de mensen die elke dag last hebben van, soms zelfs gebukt gaan onder, de druk die door collega’s en leidinggevenden op hen gelegd wordt. Wat natuurlijk precies zo geldt voor die collega’s en die leidinggevenden. Plezier in je werk hebben wil nog wel eens een klus zijn.

In samenwerking met Cenergy geef ik, Hans van der Linden, hier een ‘presentatie’ over. Een boeiende luister- en leerervaring met verrassende inzichten, ideeën en suggesties om het plezier in je werk te vergroten. Interesse? Neem gerust contact met ons op!

Organisatieontwikkeling

Als organisatie is het belangrijk om continu te blijven ontwikkelen, innoveren en verbeteren. Wij helpen je verder op het gebied van organisatieontwikkeling met advies en:

  • Het opstellen van een missie en visie, strategische doelen en afdelingsdoelstellingen. En vervolgens gaan doen!
  • Ontwikkeling van klantgerichtheid in gedrag en proces
  • Het opzetten van een Marketing & Sales- of acquisitieplan én begeleiding van de uitvoer
  • Invoering en onderhouden van een kwaliteitsmanagementsysteem (zoals ISO), inclusief Inspectie Onderzoek
  • Voortzetting of beëindigen familiebedrijven
  • Rendementsadvies en -implementatie: inkoop, verkoop en operatie
  • Personeelsbeoordeling: het opzetten van gespreksformulieren en het uitvoeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken
  • Assessment ondersteuning (bij selectieprocedures)
  • On the job begeleiding met behulp van een praktijkspecialist: hospitality coach en advies on the job

Sturen op cijfers

Natuurlijk, iedereen weet dat ‘cijfers’, zeker financieel, dé lifeline zijn van je organisatie of afdeling. In hoeverre heb je daarin werkelijk inzicht? Op welke cijfers stuur je? Hoe houd jij grip? Naast de cijfers, kijkt Cenergy vooral naar het achterliggende menselijke gedrag. Zij maken immers verschil! Cijfers inzien is één, er wat mee doen is twee.

Cenergy begeleidt organisaties hierin, zodat ook – van bijvoorbeeld opleidingen – ROI inzichtelijk is. Zo hebben we voor de receptieafdeling van een hotel – onderdeel van een groter traject – in één kwartaal € 60.000,- omzet extra binnengehaald. Hoe? Alleen maar door een aantal eenvoudige en krachtige gedragsaanpassingen van het team.

Begeleiding in familieopvolging? Een bedrijfsovername? Haalbaarheidsonderzoek of een organisatie klaar maken voor verkoop? Ook dit raakt cijfers én mensen. Cenergy adviseert, juist vanuit onze hospitalitygedachte, want afstemming is in deze processen cruciaal.

Meer lezen?

Missie op de muur

Je kunt niet genoeg communiceren. Zeker als het gaat om je eigen missie. Die is immers leidend in alles wat je doet als onderneming! Regelmatig treffen wij missies aan op websites, vaak in afdelingsplannen en soms in een lijstje aan de muur. Terwijl die muur wel handig is: iedereen loopt er tegenaan…

Zomerse gastvrijheid

Ook in de zomer kun je er niet om heen: waar je ook bent, je ervaart ‘iets’. Een beleving van een prachtige omgeving, een ander land, een geweldige zonsondergang. Die beleving heb je wanneer je op vakantie bent, maar dat kan uiteraard ook nog steeds op je ‘thuisfront’.

Practice what you preach!

Veel bedrijven noemen zichzelf gastvrij. Als ik vraag waar dat uit blijkt, dan zeggen ze bijvoorbeeld dat ze goed bereikbaar zijn en dat ze graag mensen ontvangen. Maar in hoeveel gevallen is dat écht zo? Zeggen dat je gastvrij bent en daadwerkelijk gastvrij zijn, daar zit nog wel eens verschil tussen.