Bekijk onze LinkedIN account

KPN Coaching op de winkelvloer

Notitieblok en pen in de aanslag en gaan… Vol energie gaan onze coaches, ook dit jaar, bij een serie KPN winkels op bezoek. Doel: coaching op verkoop. Hoe? De coach luistert mee met gesprekken. Gewoon aanschuiven bij het klantgesprek in de winkel. Wat hoort hij? Wat gaat goed? En wat kan beter? Na afloop bespreekt onze coach zijn bevindingen met de medewerker. Daarbij krijgt de medewerker een ‘top’, een continueerpunt, en een ‘tip’, een leerpunt. Dit zijn vaak letterlijke zinnen die de medewerker helpen bij een volgend gesprek. Resultaat: gemotiveerde medewerkers die voelen dat er in ze geïnvesteerd wordt, zodat zij het meeste uit elk gesprek met de klant halen. Oftewel: meer rendement!

Veel voorkomende tops:

  • “Je luistert goed. Door te knikken tijdens het gesprek, merkt de klant dat je luistert.”
  • “Je geeft de klant alle aandacht. Je laat je niet afleiden door andere klanten.”
  • “Je vraagt verder naar de thuissituatie, nadat deze klant daar naar verwijst.”

Veel voorkomende tips:

  • “Denk aan de doorvraag-vraag. Bijvoorbeeld: wat vindt u het belangrijkste aan een mobiele telefoon?”
  • “Zoek naar ‘haakjes’ in het gesprek. Wanneer jij het systeem doorloopt met alle gegevens, heb je een mooi moment om te vragen naar het gebruik van mobiele telefonie / televisie / internet”.
  • “Gebruik de voordelen voor de klant. Gebruik het woordje ‘zodat’. Bijvoorbeeld: Wanneer u voor ‘KPN Combineer en krijg meer’ kiest, heeft u alles ‘onder één dak’, zodat u…”

Kortom: praktische coaching, met concrete handvatten, die de verkoopmedewerkers direct toepassen in hun werk!



Geef een reactie