Bekijk onze LinkedIN account

Klantgerichtheid belangrijkste competentie

Nederlandse ondernemers vinden klantgerichtheid de belangrijkste competentie van hun medewerkers om innovatief te zijn.
Wanneer medewerkers over deze competenties beschikken, zijn ondernemingen beter in staat om te innoveren en daarmee koploper te worden of te blijven in de markt. Klantgerichtheid is een veelomvattend begrip, maar in de kern draait het om waarde toevoegen voor je klant.

Iedereen herinnert zich wel een situatie waarop hij positief verrast werd door een verkoper. ‘Een collega van me sliep in een hotel tussen twee werkafspraken door, en ’s morgens om 7 uur wilde hij hardlopen. Toen hij terug kwam in de lobby, stond er een glaasje water voor hem klaar. Een paar weken later gebeurde precies hetzelfde. Weinig moeite, maar een groot gebaar. Het hoeft niet per se om grote dingen te gaan.

Een van de belangrijkere voorwaarden voor klantgerichtheid is de ruimte die medewerkers krijgen. Was het de directie die dit bedacht heeft of een medewerkers die zich vrij voelde dit te doen voor de gast? Klantgerichtheid stimuleren onder je personeel hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Leer mensen in de spiegel te kijken. Vind je het zelf fijn om een telefoonmenu van acht stappen door te moeten? Een klant dus ook niet. Kijk naar je eigen organisatie kijken door de ogen van een klant.

Een klantgerichte medewerker is goud waard, want juist hij of zij weet exact wat de klant wil en hoe het bedrijf daar slim op in kan spelen. Oogst idee├źn als ondernemer en beloon je medewerkers ook. Hiermee kunnen ondernemers zich niet alleen onderscheiden als een topwerkgever, maar ook als koploper in de markt.



Geef een reactie