Bekijk onze LinkedIN account

Interview Brenda Lutters

Building hospitality: wat betekent dat voor de Euromast?

Ons motto is: “Juichende gasten”. Onze medewerkers zijn iedere dag bezig om de gasten een ultieme en unieke beleving te geven. Van ontvangst tot vertrek ervaart de gast zich welkom en uniek. Dit wordt ook gemeten bij de gasten. Onder andere door enquêtes, after-sales gesprekken en het actief reageren op berichten in sociale media. De Euromast wil graag weten van de gast wat er goed ging en wat verbeterpunten zijn. Hierin bouwt de Euromast aan hospitality en maakt zo het verschil met de concurrentie.

Wat was de aanleiding voor de samenwerking met Cenergy?

De samenwerking tussen onze keukenbrigade en bedieningsteam kon beter. Begrip en wederzijds vertrouwen in de samenwerking staan bij ons voorop. Dat kwam niet altijd goed uit de verf. De teams hadden bijvoorbeeld niet het gevoel dat ze bij elkaar – letterlijk en figuurlijk – in de keuken konden kijken, zonder een gevoel van controle.

Wat was jullie vraag?

We wilden graag meer begrip en vertrouwen creëren door meer inzicht te krijgen in elkaars werk. Het belangrijke gevoel dat je er voor elkaar bent, dat je elkaar kunt opvangen. Ook moet je op een goede manier feedback kunnen geven en ontvangen. Kortom: hoe kunnen we goed met elkaar communiceren?

Wat heeft Cenergy voor en met jullie gedaan?

Tijdens een intake gesprek heeft Cenergy ons gevraagd wat er precies leeft, wat we belangrijk vinden en wat ons doel is. Daarna sprak Cenergy ook met onze maître en chef-kok. Hoe beleven zij de situatie? Vervolgens volgde een voorstel van Cenergy met verbeterpunten en een trainingsaanbod.
Onlangs hebben we de eerste trainingsdag gehad. Met negen deelnemers die een leidinggevende positie in één van beide teams hebben. Op een externe locatie, aan het strand, gingen we onder andere powerkiten. Eerst individueel, maar later ook samen met één grote kite om daarin samenwerking te ervaren.

Wat levert het jullie op?

De deelnemers kwamen terug met positieve verhalen. Ze vonden het een leuke en waardevolle dag. En je ziet nu al dat het effect heeft. Tijdens de training is ook feedback gegeven aan elkaar. Onder begeleiding van Cenergy en met tools die door hen werden aangereikt. De medewerkers zijn daarin erg open en eerlijk geweest. Je merkt nu al dat de samenwerking daardoor is verbeterd.

Hoe gaan jullie hier mee verder?

Binnenkort volgt er nog een tweede trainingsdag bij ons op de Euromast. Een vervolg op het eerste deel, maar ook een evaluatie van hoe het nu in de praktijk gaat. In effectieve communicatie en samenwerking moet je wel blijven investeren. We moeten er voor zorgen dat er ook borging is van onze vaardigheden is. Daar zal vooral ons leidinggevend personeel een belangrijk rol spelen. We moeten ook regelmatig evalueren. Cenergy zou ons daar prima bij kunnen helpen.

Welke tip heb je hierover voor anderen?

Maak gebruik van de deskundigheid van externe partijen als het gaat om opleiden van medewerkers. Zij stellen de juiste vragen om inzicht te kunnen krijgen in je gedrag als organisatie. Wij hebben dit als erg waardevol ervaren. En investeer in opleidingen van de leidinggevenden. Zij geven aan hun medewerkers het voorbeeld, het begint bij hen.

Wat blijft jou bij in de samenwerking met Cenergy?

We vinden de samenwerking met Cenergy erg prettig. We merken dat er korte lijnen zijn. We ervaren een positieve wisselwerking. Ook omdat Cenergy zelf om feedback vraagt over hun inbreng. Dat geeft vertrouwen in elkaar.

Wat is je favoriete plek in Rotterdam naast de Euromast?

De stad, de winkels. Ik houd van lekker shoppen. En in Rotterdam kan dat prima!



Geef een reactie