Bekijk onze LinkedIN account

Corona regels: zo kan het ook

Alle lof voor Spar Brunekreef op Schiermonnikoog! Ik zal vertellen waarom.

 

Tijdens ons verblijf op dit mooie eiland moesten er uiteraard ook zo nu en dan boodschappen gehaald worden. Op Schier – zoals het kleine eiland Schiermonnikoog liefkozend door kenners wordt genoemd – is er één supermarkt. De Spar van meneer Brunekreef. Nog steeds op dezelfde plek als voorheen Schut en alle voorgangers: gesitueerd midden in het dorp.

 

Nu was het eiland in deze zomervakantie helemaal volgeboekt. Geen huisje, hotelkamer of plek op de camping meer te vinden. Hoe houd je je in deze drukte met de dreigende zwaard van Corona boven je hoofd dan staande? Nou, ondernemer Brunekreef deed dat top: heel duidelijk nam hij zijn verantwoordelijkheid voor personeel en klanten. Hoe? Door bij de ingang duidelijke signing te hebben, een met hekken afgezette wachtrij te creëren, op anderhalve meter meandiserend over de Nieuwestreek en de Middenstreek én een goed geïnstrueerde medewerker bij de ingang neer te zetten.

 

En daar wil ik vooral het compliment over maken: die medewerker bij de ingang. Deze medewerker had de taak de winkelwagentjes schoon te maken en aan te reiken, de klanten één voor één naar binnen te dirigeren (scherp oplettend of de winkel niet te vol is) en vooral te letten dat er slechts één persoon per huishouden de winkel in zou gaan. Zowaar geen gemakkelijke taak. Want wat probeert die vakantiegast? Tóch met z’n tweeën of meer de winkel in te gaan. Of met een stel kinderen. En als dat geprobeerd werd en men werd op een keurige manier tegengehouden, dan volgde er ook vaak een verwijtende blik of ontevreden geluid.

 

Eén keer merkte ik dat twee klanten na elkaar – ze kenden elkaar, dat was duidelijk – probeerden binnen te komen. De medewerkster in kwestie was echter resoluut: “Volgens mij kent u elkaar en daarom reken ik u als één huishouden. U kunt helaas niet met z’n tweeën de winkel in”. De mannen boos. Ze begonnen de stem te verheffen… en toen… Had ik al verteld dat we hier spreken over Schiermonnikoog? Het kleinste eiland der Wadden? Zo klein dat meneer de politieagent alles in de gaten heeft? En ja hoor: hij stond er meteen bij. Als bliksem bij een heldere hemel. “Wat is er aan de hand?”. De mannen dropen af, ééntje naar huis, de ander de winkel in. De medewerkster haalde opgelucht adem en verwelkomde de volgende klant.

 

Gedrag van mensen: het lijkt soms zo ongrijpbaar. Van waaruit maak je jouw gedragskeuzes? De medewerkster koos er voor, net als haar werkgever, om voet bij stuk te houden: veiligheid boven alles en iemand daarop aanspreken mag. En bij Cenergy zeggen we: dat is te leren. Chapeau!

 

En de ondernemer? Wat levert dit hem op? Gezien mijn ervaring van het feit dat alle klanten zeer efficiënt de winkel doorgingen en er volgens mij niets minder kochten: per saldo zal dit vast en zeker minimaal de normale omzet opleveren. Okee, trek daar de kosten van de extra medewerker bij de ingang van af. Ik ben er van overtuigd dat het op deze manier dan nog steeds oplevert. Zo kan het dus ook.

 

Gerwin Jonker